Mifitter in beeld: de reis van Jetske

Mifitter in beeld

Je kan natuurlijk van ons aannemen dat het belangrijk is om te werken met een personal trainer en aandacht te besteden aan je algehele gezondheid, maar dat kan je misschien beter horen van onze eigen Mifitters.

Daarom zetten wij iedere maand één van onze toppers in beeld, zodat zij hun inspirerende verhaal met jullie kunnen delen. Deze maand is het de beurt aan Jetske. Na een flinke realiteitscheck besloot zij om het roer om te gooien en een half jaar traject bij ons in te stappen. Met hele mooie resultaten! Dit is haar verhaal.

Het verhaal van Jetske

Ik was nooit heel bewust met eten bezig; ik was altijd lekker mollig, maar zeker ook sportief. Ik lette niet goed op mijn eigen gezondheid en de kilo’s kwamen er langzaam maar zeker aan. In het begin was ik nog jong en zaten de kilo’s me niet echt in de weg. Ze vormden geen belemmering om te doen wat ik wilde. Maar toen gingen de jaren tellen…

De knop ging om toen mijn man – fit, sportief, geen overgewicht en nooit gerookt – eind 2019 met een longembolie in het ziekenhuis belandde. Na 6 weken had hij nog niet zijn oude conditie terug en ik begon mezelf met hem te vergelijken. Het was zo duidelijk… Jeetje, ik ben echt niet gezond… Ik durfde al jaren niet meer op een weegschaal te staan. Ik schrok er eigenlijk heel erg van, het was super confronterend. Maar onmiddellijk schoot er door mijn hoofd ‘”als ik gezond oud wil worden, moet het helemaal anders”. Het roer moest om.

Hoe moest ik dit aanpakken?

Na een fijn en openhartig gesprek met Jim

van Mifit ben ik gelijk begonnen met een volledig begeleidingstraject van een half jaar. Nee, niet uitstellen of nadenken, daar had ik tijd genoeg voor gehad! Dit hield in dat ik vanaf half februari 2020 2x per week personal training (PT) had en 1 x per week coaching. Verder ben ik daarnaast 3 x per week tenminste

jetske personal training sessie bij Mifit Delft

45 min tot 1 uur extra gaan bewegen, want dat was ook een van mijn doelen. Ik ben dus ook (meer) gaan zwemmen, wandelen en fietsen.

Na een half jaar ben ik van het volledige begeleidingstraject overgestapt naar alleen 2x per week PT, om mijn routine vast te houden en door te pakken. Daarnaast ben ik ook blijven bewegen door tenminste

2x per week te zwemmen en 1x minstens 1 uur te wandelen of te fietsen. Tijdens deze lockdown merk ik, zeker aangezien het weer niet altijd meewerkt, dat voldoende bewegen toch best een uitdaging is. Ik zoek het dan ook in tenminste 3x per week na de lunch of na mijn werk een wandeling te maken van tenminste 30 min en 2x per week PT.

Gemotiveerd blijven

Met mijn motivatie en drive zat het vanaf het eerste begin goed en gelukkig waren ook de resultaten ernaar. Met een startgewicht van 125.8 kilo wist ik dat het lang en hard werken zou worden. Na een maand gaf de weegschaal al een gewichtsverlies van ruim 6,5  kilo aan en na ruim 6 maanden woog ik onder de 100 kilo.

Een van mijn eerste (ambitieuze) doelen was namelijk tenminste 25.9 kilo verliezen in 26 weken. Oftewel, ik had precies een half jaar waarin ik een kilo per week moest verliezen! Mifit heeft daar ook duidelijk in gecoacht door mijn einddoel op te delen in mini-doelen, te zorgen dat ik gemotiveerd bleef, mijn valkuilen te benoemen en hier alternatieven voor aan te dragen. Ook hielp het samen kijken naar de balans in werk en privé en het bespreken van je eetlijsten hierbij. Ik heb al die tijd een afvaldagboek bijgehouden, dus als het even moeilijk ging of mijn motivatie ver te zoeken was, ging ik daarin schrijven. Waar sta ik; wat wil ik; waardoor heb ik last van de dip, motivatiegebrek of stilstand in het gewicht; kan ik dit weer ombuigen; wat heb ik daarvoor nodig? Het opschrijven hielp me enorm bij bij het behouden van de juiste mindset.

Van doel naar gewoonte

Ik ben nu precies een jaar bezig. Inmiddels ben ik ruim 38 kilo lichter en voel ik me veel fitter

. Zonder Mifit was me dat niet gelukt. Stopt het hier dan? Nee, natuurlijk niet. Ik heb gedurende het afgelopen jaar steeds haalbare kleine doelen voor mezelf gesteld. En nu ik onder de 90 kilo weeg, wil ik door. Het volgend doel – 85 kilo wegen – daar ben ik bijna.  Daarna wil ik graag door de 80 kilo grens heen. Dan ben ik weliswaar ‘klaar’ met afvallen, maar niet klaar met de rest van mijn gezonder en fittere leven!

Daar spelen een paar factoren een grote rol bij. Bijvoorbeeld mijn voeding. Ik eet nog steeds minder koolhydraten dan vroeger, maar dat voelt prima. Als ik iets aankom, let ik een paar dagen extra

goed op wat ik eet en drink en is het er zo weer af. Ook blijf ik uiteraard bewegen. Ik blijf één keer per week intensief met een personal trainer trainen, waarbij alle verschillende spiergroepen worden aangepakt. Ook zal ik regelmatig een wandeling blijven maken en hopelijk kan ik snel weer zwemmen, want daar beleef ik heel veel plezier aan en dat mis ik nu ontzettend.

Jetske lachend sporten fles water in hand

Naast het vele bewegen, heeft het blijvend veranderen van mijn eet- en drinkpatroon de grootste bijdrage geleverd aan het afvallen. Zo dronk ik vroeger soms wel vier latte macchiato’s per dag. Dat heb ik teruggeschroefd naar één, max twee, cappuccino’s met magere melk. Ook heb ik de eerste maanden geen alcohol gedronken. Nu drink ik sporadisch een of twee glazen wijn en heel soms een gin-tonic. Je moet wel blijven genieten natuurlijk! Maar verder drink ik vooral water, zwarte koffie, thee en, als ik frisdrank wil, cola-light. Het  is dus een kwestie van bewuste keuzes maken; ik kan en mag alles eten (van mezelf), maar met mate!

Tot slot

Stiekem weet (bijna) iedereen die iets te zwaar is wel waar het misgaat. Pak dat aan! In mijn geval bewoog ik veel te weinig en stopte ik zonder erbij na te denken alles in mijn mond. Als je gaat sporten, let op wat je eet en geen calorierijke dranken drinkt, kom je al een heel eind. En als je constateert dat je hulp nodig hebt, blijf dan niet op de bank hangen maar doe er wat aan!

Wil jij nu ook aan je doelen werken zoals onze topper Jetske? Vraag dan een proefles aan of neem contact met ons op.