Balans tussen werk en privé – grenzen

We hebben veel ballen hoog te houden; werk, studie, partner, kinderen, eigen gezondheid/vitaliteit, hobby’s, vrienden en familie. Maar hoe creëer je de juiste balans?

Je hoort het vaak, mensen die aangeven dat je je balans moet vinden. Wat een onzin! Balans is niet iets fysieks, het is niet letterlijk vast te pakken. Het is een gevoel en dat gevoel is voor iedereen anders. Het is niet boven op een berg in de Himalaya te vinden, maar het is wel te creëren. Komende maand krijg je elke dinsdag een paar simpele tips om de balans tussen jouw professionele en persoonlijke leven eens onder de loep te nemen. Waar kun jij nog groeien? Deze week kijken we naar de grenzen die je kunt creëren.

Grenzen creëren?

Grenzen creëren is een eerste stap in het creëren van balans tussen werk en privé. En dit is niet eenvoudig. Balans creëren is namelijk niet eenvoudig en brengt enige weerstand met zich mee. Om de weerstand te bestrijden moet jij als persoon groeien. Je zult dingen doen die je niet eerder deed en dingen laten die je juist wel deed. Oftewel je routines en patronen doorbreken. Tijdens deze groei voel je alles behalve balans in je leven. Groei voelt als ‘eerlijk kijken naar waar je staat en angstig zijn voor de stap die gemaakt moet worden’. Groei voelt als; deze angst voelen en toch die stap nemen. En het vermoeiende van balans creëren is dat deze groeistap nemen niet 1x moet gebeuren maar talloze keren. Talloze keren door de weerstand heen gaan is als kei harde topsport.

Verandering

De wereld veranderd continue en jouw balans veranderd mee. Wanneer je even flow ervaart betekent dit niet dat je het gouden ei gevonden hebt en je ‘trucje’ kunt blijven herhalen. Zodra je even niet bewust kijkt naar welke keuzes je maakt ligt de ‘rush’ weer op de loer. Het is een continue proces. Je zult hierin een houding moeten creëren waarin jij je steeds kiest om jezelf te blijven innoveren. Een houding waarin je blijft denken in oplossingen en weet dat elke keuze links- of rechtsaf op zowel korte als lange termijn gevolgen heeft. Is dit makkelijk? Nee. Train jezelf in discipline door de weerstand heen te gaan en merk het verschil.

Tips week 1

  1. Beoordeel jouw situatie.
    Brutaal eerlijk: Waar sta je nu? Wat zijn de punten die aangepakt moeten worden?
  2. Creëer een fit en vitaal lichaam.
    Het verwaarlozen van je lichaam kan dure gevolgen hebben. Hoe fitter je bent hoe meer van waarde je kunt zijn voor jouw omgeving.
  3. Bescherm je passies.
    Deze kunnen in drukke tijden snel op de achtergrond raken terwijl deze juist persoonlijk en professionele stress wegneemt en voor ontspanning zorgen.
  4. Zeg eens ‘nee’.
    Soms kan het grof of egoïstisch klinken maar kan juist heel bevrijdend zijn. Zeg ‘Ja’ tegen topprioriteiten en tegen dingen die niet jouw al ingepakte schema beperken.
  5. Bezuinig.
    Als werk en privé continue concurreren om je aandacht dan moet je ergens iets verminderen. Bekijk eens goed welke kant een grotere grens nodig heeft.