Balans tussen werk en privé – tijdmanagement en doelen

Na eerder gesproken te hebben over grenzen creëren, prioriteiten stellen en stress en herstel, geven we in deze blog de laatste handvatten om de juiste balans te creëren. Op deze manier kun jij de vele ballen hoog houden, zonder jezelf hiermee te verliezen.

Hoe kun je verwachtingen managen?

Om meer balans tussen werk en privé te creëren zal je alle verwachtingspatronen moeten vervangen door afspraken. Duidelijke afspraken. Verwachtingen creëren namelijk een onvolwassen houding in communicatie. Als er duidelijke afspraken zijn gemaakt hoeven deze alleen bewaakt te worden. Op deze manier communiceer je met vertrouwen en respect naar jezelf en naar anderen. Je maakt krachtige beloften waarvan jij en jouw omgeving weten dat je jouw woord eer aan doet.

Hoe oprecht is jouw doel?

Je kunt alleen succesvol aanpassingen maken in je leven als je een helder doel formuleert en daar vol voor gaat. Half iets doen is de grootste bron van frustratie. Je doet veel aanpassingen met alle weerstand die daarbij gepaard gaat maar krijgt net niet voor elkaar wat je wilt.

Zie het als afvallen; de gehele week werk je hard om met de inname van calorieën onder je energiebehoefte te zitten. In het weekend doe je alles teniet omdat je niet de baas bent over je emoties.  Zo sta je maandag weer op de weegschaal en ben je geen gram afgevallen. Dat is echt SH*T!

Iets volledig doen kan alleen als je 100% oprecht bent in je doelen. Is jouw doel net niet belangrijk genoeg dan zal je je nooit volledig geven om dit doel te bereiken en lijken andere zaken altijd belangrijker. Dus ga na hoe belangrijk is het voor jou om meer balans te creëren. Hoe zie jij dat voor je? Zijn jouw doelen wel jouw doelen, of streef je die van een ander na?

Hoe kun je jouw tijd beter managen?

Iedereen kan zichzelf enorm druk maken en bezighouden met onzinnige acties die niet zoveel opleveren. Zo besteden we onze tijd niet geheel effectief en hebben we (wel eens) problemen met timemanagement. Zoals in de vorige tip al naar boven kwam is het vaak niet goed helder wat nu echt de belangrijkste doelen in je leven zijn. Als je dat helder hebt weet je namelijk heel goed wanneer je JA en wanneer je NEE moet zeggen.
Zolang je niet goed weet waar je ja of nee op moet zeggen lijkt dit altijd een timemanagement probleem. Terwijl dit eigenlijk een communicatie probleem is. Je communiceert niet helder wat je prioriteiten zijn en doet van alles wat niet aansluit bij je oprechte doelen in het leven.

Met de volgende vragen krijg je helder wat jouw doelen zijn en is timemanagement nooit meer een probleem:

  • Wie ben ik?
  • Waarom ben ik hier?
  • Wat besluit ik te creëren?
  • Wat is/zijn mijn commitments?

Leef wat je weet.

De belangrijkste tip: Leef wat je weet. Op het moment dat je heel helder hebt wat je doelen zijn en je jouw commitments opgesteld hebt om de balans naar een hoger level te tillen, is het taak deze ook te gaan leven. Leef ze op momenten wanneer je je goed voelt, gemotiveerd bent, maar ook wanneer je weerstand voelt, niet in de stemming bent of geen zin hebt. De realiteit is namelijk dat aanpassingen maken nooit makkelijk is en allemaal niet vanzelf gaat. Dealen met deze realiteit maakt je krachtig.
Een commitment opstellen en weten wat een meer gebalanceerd leven je gaat geven doet namelijk helemaal niets voor je als je er niets mee doet. Het gaat niet om wat je weet maar het gaat om wat je toepast. Leren je kennis consequent om te zetten in actie zorgt voor resultaat! Voor je weer op zoek gaat naar meer informatie over balans tussen werk en privé.. Vraag jezelf eens:

Wat weet ik al?
Wat leef ik hiervan?