Back on track! – 3 essentiële factoren voor duurzame leefstijlverandering

Nu de vakantie er weer (bijna) op zit en we allemaal weer aan het werk gaan, kan het soms lastig zijn om routines van voor de vakantie weer op te pakken. Je hebt jezelf in je vakantie net iets meer ruimte en vrijheid gegeven. Met je drukke schema is het dan toch vaak best een uitdaging om weer in je actie-mindset te komen en je sportritme terug te vinden. Geloof ons, je bent echt niet de enige die daarmee worstelt!

3 Factoren voor een duurzame leefstijlverandering

Daarom delen we in deze blog drie essentiële factoren voor duurzame leefstijlverandering – een leefstijlverandering die je op de lange termijn nog steeds met plezier kan ervaren. Wedden dat ze je gaan helpen ‘back on track’ te komen?

1. Plezier

Een van de belangrijkste factoren die duurzame verandering kunnen stimuleren is plezier. Als je aan sport doet waar je ook plezier aan beleeft, zal je beter gemotiveerd zijn. Hoe fijner het gevoel is dat iets ons geeft, hoe sneller je het weer wil ervaren. Maak je traject om weer back on track te komen dus vooral leuk voor jezelf. Doe bijvoorbeeld mee met een groep of zorg voor lekkere muziek tijdens je workout om die positiviteit vast te houden.

2. Drive

Als je denkt dat trainen nooit leuk kan zijn, heb je het mis. Net als ‘anderen’ kan jij ook twee keer per week trainen met steeds weer nieuwe uitdagingen. Het enige wat je hiervoor wil weten is; wat is je echte drive om dit te doen? Drive is de belangrijkste beïnvloeding van gedrag. Het heeft grote invloed op welke keuzes je maakt, de intensiteit waarmee je iets aangaat en in hoeverre je doorzet wanneer het lastig wordt.

Jouw drive is je grote lange-termijndoel, de reden waarom je doet wat je doet (denk aan, “ik wil gelukkig, gezond leven om complete vrijheid te ervaren”). De motivatie om dat grote doel te bereiken is dynamisch: de ene dag is het er wel, de andere dag minder. Op de dagen dat je minder motivatie voelt voor je grote doel, heb vaak meer motivatie om je korte-termijngenot te ‘pleasen’ met een lekker biertje of een heerlijk stuk chocola.

Jouw motivatie kan dus het behalen van jouw gezondheidsdoel zowel bevorderen als belemmeren. De balans vinden tussen genieten op de korte termijn en helder voor ogen houden wat je op de lange termijn wil, is de grote challenge. Bespreekbaar maken wat je drive is is de eerste stap om deze balans te vinden en erachter te komen of die twee keer per week trainen kan helpen bij het bereiken van jouw grote doel.

3. Zelfcorrectie

Wanneer je jouw leefstijl wil veranderen, is het heel belangrijk dat je het vermogen hebt om jezelf te kunnen corrigeren. Dat houdt in dat je je houding, keuzes en gedrag monitort en, vanuit de waarnemingen die je daarmee doet, kan aanpassen hoe je reageert op interne en externe prikkels. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat je uiteindelijk jouw doel(en) kunt bereiken!

Dit vermogen om te reflecteren en corrigeren is vooral nodig wanneer je jouw nieuwe leefstijl nog niet bewust bekwaam bent en de kans nog groot is dat je terugvalt in oude, niet-werkbare patronen. Realiseer je dat dit tijd nodig heeft; je zal niet in staat zijn om van de een op de andere dag je eigen patronen te doorbreken! Daarnaast kan je dit vermogen ook heel goed gebruiken als je even in een dip zit of er verleiding om de hoek loert.

Soms lijkt het alsof de een zijn gedrag makkelijker kan ‘corrigeren’ dan de ander. Dat is in feite ook zo. De een gaat het nu eenmaal makkelijker af dan de ander. Gelukkig is er goed nieuws voor iedereen die hier meer moeite mee heeft: zelfcorrectie is te trainen! Het is zeker niet altijd makkelijk, maar met het creëren van inzicht in je valkuilen, niet-werkende gewoontes en gedachtekronkels kun je ze herkennen en tackelen wanneer het mis gaat. Schrijf daarom je doelen op, monitor je voortgang en maak twee plannen op; een voor hoe jij jouw doelen gaat bereiken en een ander voor wat je plan is als je in (moeilijke) situaties komt. Hoe ga je ermee om als het even niet wil lukken of als je een onverwachte tegenvaller krijgt? Door je alvast voor te bereiden op dit soort mogelijke situaties, kan je je beter aanpassen als er zich eentje voordoet en is de kans groter dat je je doel(en) alsnog behaalt.

Be Fit en Start Fit

Kan jij niet wachten om ‘back on track’ te raken en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Dan zijn onze nieuwe programma’s Be Fit en Start Fit misschien wel iets voor jou! Met deze programma’s helpen we je ofwel met 1-op-1 personal training, ofwel met small group training om je gezonde leefstijl weer op de rit te krijgen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. We helpen je graag om op een duurzame manier naar een fitte en gezonde leefstijl te werken!